matigol-commundo-evs.reismee.nl

El tiempo vuela!

Hola, het is weer tijd voor een blog uit het prachtige Guatemala! Inmiddels zitten we hier al zes weken en zijn we dus al op de helft van ons Guatemala avontuur. Ondertussen hebben we al zo veel dingen gedaan op de verschillende projecten, zijn we al verhuisd van het gastgezin naar Kasa Kamelot, en hebben we al heel wat leuke uitstapjes gemaakt in onze vrije tijd.

Fundal:

Bij Fundal zijn we de afgelopen weken druk bezig geweest met de workshops voor de vrouwen. Zo hebben we al een kookworkshop gegeven, hebben we fotolijstjes gemaakt die verkocht kunnen worden in een lokaal cadeauwinkeltje en hebben we van flessen leuke, kleurrijke vaasjes gemaakt die ook verkocht kunnen worden. Heel leuk om te zien hoe enthousiast de vrouwen waren bij de workshops.

Bij Fundal zijn we ondertussen ook bezig met sportlessen voor de verschillende klasjes. Persoonlijk vind ik dit een hele uitdaging aangezien de kinderen een beperking (doof, blind, ect. of een combinatie ervan) hebben. Met sommige kinderen kun je dan ook iets meer dan met andere kinderen. Doordat we nu de kinderen steeds beter leren kennen word het wel wat gemakkelijker en leuker om ze les te geven.

Matigol:

Bij Matigol zijn we de afgelopen weken druk bezig geweest met de sportlessen, elke week verzint een iemand een nieuw spel uit onze groep. Zo heb ik al een spel ingebracht wat naar mij vernoemd is namelijk de Mimi-game. Super leuk! Afgelopen week heeft Lennard ‘Schipper, mag ik overvaren’ gedaan met de kinderen in het Spaans.

Ondertussen zijn we ook druk bezig met het geven van Engelse lessen voor de verschillende klassen. Soms best nog een hele opgave aangezien de kinderen sport leuker vinden dan Engelse lessen. Wat ik persoonlijk best begrijp.

Bij Matigol zijn Pyppo en Seis ook druk bezig met de voorbereidingen voor de ‘Olympics’ die er aan zitten te komen. Dat zal plaats vinden in de laatste week van ons Guatemala avontuur. De Olympics is een soort sportdag van scholen in de omgeving van Xela. De sporten die dan worden gespeeld zijn voetbal en basketbal. De school die wint gaat door naar een volgende ronde en zo kun je uiteindelijk heel ver komen. (Een beetje het zelfde idee dus al de schoolvoetbaltoernooien bij onsin Nederland). Heel leuk om te zien hoe fanatiek iedereen daar mee bezig is.

De afgelopen weken zijn Raksha en ik ook aan het schilderen geweest op de vrijdagen. We hebben een super leuke hinkelbaan geschilderd voor de jongste kinderen. Het resultaat is echt heel mooi geworden vind ik zelf.

Zoals ik eerder al genoemd heb zijn we twee weken geleden ook verhuisd van de gastgezinnen naar Kasa Kamelot, waar we allemaal ons eigen studiootje hebben en zelf kunnen koken. Heel anders maar ook wel heel lekker.

Ook hebben we de afgelopen tijd al wat leuke uitstapjes gemaakt naar Laguna Chicabal, uitzichtpunt Santiaguito, de grote markt in Chichicastenango en vandaag hebben we nog een chocoladeworkshop gedaan bij Al Natur. Was vooral heel lekker!

Kortom al een heleboel dingen beleefd tijdens deze fantastische tijd in Guatemala!

Adios en tot een volgende blog!

Groetjes Miranda

Lieske (Commundo)

Ha Miranda en natuurlijk ook Raksha, Lennard en Chris
Heel leuk om te lezen hoe goed jullie bezig zijn! En alweer op de helft :-(
Die chocoladeworkshop ....

Yolande (Commundo)

Super jongens echt top! schipper mag ik overvaren in het Spaans wow

josan

Wat super om te lezen en tot heel snel!!geniet ervan en ben trots op jullie hoe jullie zo goed bezig zijn!GRACIAS!!

Commundo